Doorgaan naar hoofdcontent

PIET-SUGGESTIES



Omdat ik gebrek aan creativiteit bespeur bij de gemeenteraad van Gouda bij het bedenken van nieuwe Piet-varianten, publiceer ik hierbij gratis voor iedereen die er iets mee wil doen, enkele alternatieve Piet-suggesties. 
Zonder verdere schriftelijke toestemming van mij in de alledaagse Sinterklaaspraktijk uit te proberen.

Alternatieven voor het zwarte gezicht van de huidige Zwarte Piet (voor wie daar vervelende associaties mee heeft die teruggrijpen op ons koloniale verleden of voor wie anderszins een verkrampt politiek correct gedrag tentoon wil spreiden), zijn:

De Vla-Flip-Piet (beetje bruin, beetje geel)
De Jan Hagel Piet (met stukjes suiker en amandelschaafsel op het gezicht geplakt als variant op Stroopwafel Piet)
De Maria Biscuit Piet (soberder en met minder calorieën, maar ook als variant op Stroopwafel Piet)
De Struisvogel Piet (ook als variant op Stroopwafel Piet en ooit bedacht door mijn driejarige dochter die een struisvogel een stroopwafel noemde...)
De Bonte Specht Piet (kent vele variaties; ook Grote Zwarte Specht Piet)
De Bonduelle Piet (als gesponsorde variant op Kaas Piet)
De Melk de Witte Motor Piet (voor de Piet die een bliksembezoek moet brengen en weinig tijd heeft; sponsoring ook mogelijk)
De Blauwe Maandag Piet
De Belasting Piet (eveneens blauw, komt gewoon door de brievenbus naar binnen i.p.v. door de schoorsteen)
De Roze Koeken Piet (als variant op Stroopwafel Piet)
De Gele Pis Piet (ook als variant op Kaas Piet maar stinkt minstens even erg)
De Speculaas Piet (net zo bruin als Zwarte Piet, maar dan voor velen minder belastend en wellicht een lekkerder associatie)
De Pepernoot Piet (idem)
De Marsepein Piet (kan uitgevoerd worden in alle zoete kleuren).

Tot slot: om het illustere tweetal harmonieus en compleet te maken, raad ik aan deze winter de Sint in gedekt Zwart te laten gaan. 
Zwart, zo zeggen de toonaangevende mode-glossy's, is weer helemaal hot deze winter!

Ik wens u allen veel plezier bij het schminken!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.