Doorgaan naar hoofdcontent

Wanneer vertelde iemand je een goeie mop?





Wanneer vertelde iemand je... een goeie mop? Wanneer was dat? Gisteren? Vorige maand? Grote kans dat we het hier eerder over een tijdspanne van maanden of zelfs jaren hebben, dan over dagen. Want de mop is dood en begraven. Pleite is-ie, zou good old Max Tailleur zeggen (en voor degenen die deze naam niets zegt, gewoon even googlen). 

Waar is de mop gebleven, vroeg ik mij af toen ik 'm onlangs even hard nodig had. Het was zo'n moment waarop ik een lach even zo goed kon gebruiken. Een klein lachje was al genoeg geweest. Al was het maar om even niet te hoeven huilen.

Het had zo'n klein vraagmopje mogen zijn. Of zo'n 'o-ja-flauw-mopje'. Ook best. Of juist zo'n lange, waar je geen touw aan kunt vastknopen en die je nooit meer zelf kunt navertellen. Maakt niet uit. Gewoon een mop. Is dat teveel gevraagd als je er behoefte aan hebt?

Maar geen mop te bekennen. Nergens hoorde ik een hoopvol 'er was eens een ...'. Nergens een 'Bram en Moos gingen...'. In de verste uithoek geen 'komt een man met corona bij de dokter...'. Stil was het en het bleef stil. 

Zelfs toen ik op straat een werkkeet op wielen passeerde, met daarbuiten vier werklieden die stilletjes op anderhalve meter van elkaar hun sigaretten rookten en slurpend hun koffie dronken, hoorde ik geen mop. Terwijl ze vroeger dáár toch voor het oprapen lagen! Ik hoorde er zelfs niet ééntje die ik al kende. Nee, de moppen zijn op. Dag mop. Dag ouwe mop.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.