Doorgaan naar hoofdcontent

Vertel mij niet wat ik moet doen.

‘Doe het vooral niet, het is slecht voor je carrière’, zeggen al mijn relaties, terwijl zij een gezicht erbij trekken dat levensbedreigende consequenties doet vermoeden. Maar ik doe het wel: iets persoonlijks posten op LinkedIn.

Ik bepaal zelf wat ik aan dit platform toevoeg. Ik meen mij namelijk niet te herinneren dat ik destijds op basis van eventuele toekomstige persoonlijke mededelingen langs een ballotage-commissie moest om hier mijn intrede te mogen doen. Dit is immers ‘n vrijplaats voor en van ondernemende mensen die iets te melden of te delen hebben (dit laatste is overigens het meest gangbaar, omdat veel LinkedInners niet in staat blijken te zijn zélf een originele gedachte of een eigen idee te poneren, maar slechts iets kunnen delen dat een ander bedacht heeft). Hoogste tijd dus voor een portie rebellie en revolte!

In dit kader herinner ik mij trouwens dat iemand in een vergadering ooit eens tegen mij zei dat ik geen spijkers op laag water moest zoeken. 
Maar ik zie er nog altijd het kwaad niet van in. Ik zoek zoveel spijkers als ik wil op momenten en op plekken die mij passend lijken. Al wil ik er mijn beroep van maken. Of appels met peren vergelijken. Ook zo iets. Schijnt binnen veel organisaties die ‘agile’ werken, ook niet meer te mogen…

Nou, moet je net mij hebben. Op gezette tijden wil ik nog wel eens een frisse James Grieve schouder aan schouder leggen met een glanzende Conference handpeer. En die twee, jawel, tot in het kleinste detail, met elkaar vergelijken. Qua vorm, steeltje, schil, kleur en geur en natuurlijk op smaak. Kan zeer verfrissend werken.

En wat dacht je van teveel hooi op je vork nemen? Wordt ook sterk afgeraden op alle managementfora. Maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat er niets lekkerder is dan in één keer zo’n hele grote baal hooi op je vork te nemen en die boven je uit te heffen en ‘m over de dichtstbijzijnde schutting te bonjouren. Aja-ja-ja-jippie-jippie-jee! Daar is dat hele Hornbach-gezweet maar een slappe vertoning bij.

Naschrift: 
Mocht jij je door deze persoonlijke ontboezeming van mij aangesproken voelen en ook meer over jezelf, over je product, dienst of bedrijf kwijt willen? Als doorgewinterde freelance tekstschrijver kan én wil ik je graag helpen. Ik zie je bericht tegemoet!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.