Creatief zijn in en op je werk. Wie wil dat niet?
Net dat creatieve verschil maken ten opzichte van collega’s of collega-ondernemers. Creatiever zijn betekent misschien wel: meer succes, meer klanten, meer omzet en misschien zelfs wel meer geld verdienen. Wie als ondernemer goede ideeën heeft en deze te gelde kan maken, doet meestal goede zaken. Maar hoe doe je dat, creatief zijn? Hoe word je een creatief meesterbrein dat het verschil maakt?
Verveling
Om creatief te kunnen zijn en creatieve oplossingen te vinden in je werk en privé, moet je allereerst de juiste omstandigheden creëren. Welke dat zijn? Begin met alle druk die je dagelijks ervaart, bij jezelf weg te nemen. Ontspan en zet vooral ‘je denken’ en het naarstig zoeken naar ‘de oplossing’ als het ware stil.
Ons hersensysteem werkt namelijk zo, dat je hoofd eerst helemaal leeg moet zijn, voordat het nieuwe, creatieve ideeën kan bedenken. Ja, zelfs verveling (een toestand die wij in onze maatschappij over het algemeen afkeuren), is een uitstekend startpunt om tot mooie creatieve vondsten te komen!
‘Als de druk hoog is, is creativiteit ver te zoeken’.
Gouden regel
Maar dat leegmaken van je hoofd is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vooral ondernemers en managers hebben er moeite mee. Zij staan altijd ‘aan’ en denken bij uitstek dat zij alles onder controle (moeten) hebben, omdat het anders spaak loopt. Maar controle over het creatievedenkproces heb je nooit en moet je ook niet willenhebben! De gouden regel om creatief te zijn is: Being creative is being out of control.
De uit-modus
De beste ideeën komen vanzelf opborrelen als ons denken in de uit-modus staat. Als onze geest in een staat van ‘het niets’ verkeert. Ons onderbewustzijn reikt ons dan eigenhandig de beste creatieve ideeën aan.
Dus als u – net terug van vakantie en helemaal uitgerust en ontspannen – de winkeldeuren weer opent en denkt ‘hoe kunnen we de zaak nóg beter laten draaien?’, dan is de kans groot dat u in de juiste staat verkeert om tot briljante ideeën te komen. Echt, probeer het maar!
Carl Schipper (Formatie Schipper/CARLZ) is tekstschrijver en creatief consultant. Hij helpt bedrijven en merken hun performance nóg beter te maken. www.formatieschipper.nl
Reacties