Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe word je een creatief meesterbrein?

Creatief zijn in en op je werk. Wie wil dat niet? 
Net dat creatieve verschil maken ten opzichte van collega’s of collega-ondernemers. Creatiever zijn betekent misschien wel: meer succes, meer klanten, meer omzet en misschien zelfs wel meer geld verdienen. Wie als ondernemer goede ideeën heeft en deze te gelde kan maken, doet meestal goede zaken. Maar hoe doe je dat, creatief zijn? Hoe word je een creatief meesterbrein dat het verschil maakt?

Verveling
Om creatief te kunnen zijn en creatieve oplossingen te vinden in je werk en privé, moet je allereerst de juiste omstandigheden creëren. Welke dat zijn? Begin met alle druk die je dagelijks ervaart, bij jezelf weg te nemen. Ontspan en zet vooral ‘je denken’ en het naarstig zoeken naar ‘de oplossing’ als het ware stil. 
Ons hersensysteem werkt namelijk zo, dat je hoofd eerst helemaal leeg moet zijn, voordat het nieuwe, creatieve ideeën kan bedenken. Ja, zelfs verveling (een toestand die wij in onze maatschappij over het algemeen afkeuren), is een uitstekend startpunt om tot mooie creatieve vondsten te komen!

‘Als de druk hoog is, is creativiteit ver te zoeken’.

Gouden regel
Maar dat leegmaken van je hoofd is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vooral ondernemers en managers hebben er moeite mee. Zij staan altijd ‘aan’ en denken bij uitstek dat zij alles onder controle (moeten) hebben, omdat het anders spaak loopt. Maar controle over het creatievedenkproces heb je nooit en moet je ook niet willenhebben! De gouden regel om creatief te zijn is: Being creative is being out of control.

De uit-modus
De beste ideeën komen vanzelf opborrelen als ons denken in de uit-modus staat. Als onze geest in een staat van ‘het niets’ verkeert. Ons onderbewustzijn reikt ons dan eigenhandig de beste creatieve ideeën aan. 
Dus als u – net terug van vakantie en helemaal uitgerust en ontspannen – de winkeldeuren weer opent en denkt ‘hoe kunnen we de zaak nóg beter laten draaien?’, dan is de kans groot dat u in de juiste staat verkeert om tot briljante ideeën te komen. Echt, probeer het maar!


Carl Schipper (Formatie Schipper/CARLZ) is tekstschrijver en creatief consultant. Hij helpt bedrijven en merken hun performance nóg beter te maken. www.formatieschipper.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Tijd

Als ik 's morgens met de hond loop, zie ik een zwarte auto door de straat rijden. Er zitten twee in het zwartgeklede mannen in. Ik zie het meteen; dat belooft weinig goeds. De auto rijdt zacht. De mannen zijn duidelijk op zoek naar het juiste adres. Voor een huis in de buurt stoppen ze. Ik mompel in mijzelf 'Kees zal toch niet...'. De éne man in het zwart stapt uit en loopt richting voordeur. Als hij met zijn hand naar de voordeurbel reikt, zie ik opeens de man in de auto wenken. De man die buiten staat loopt zonder aangebeld te hebben naar de auto terug. 'Ze hebben gebeld', hoor ik als ik de auto passeer zijn collega zeggen. 'We moeten op nummer 78 zijn'. Als ik voorbij het huis van Kees loop, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat Kees vandaag enorme mazzel heeft gehad.

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...