Doorgaan naar hoofdcontent

Geschiedenis kun je wel herschrijven...




In mijn kindertijd bestond er geen SinterklaasJournaal. Ik had één boekje over Sinterklaas. Zielig? Nee hoor. Ik was ermee zo gelukkig als een kind. Het werkje was uitgevoerd (heel modern voor die tijd) in gestanste vorm en met bladzijden van karton. 

Voor mij was de wereld van Sinterklaas en Zwarte Piet ooit slechts zes pagina's groot. Zes kartonnetjes met korte versjes, drieregelige verhaaltjes en met vooral veel tot de verbeelding sprekende waterverftekeningen waar de romantiek van afspatte. Misschien heb ik het boekje wel duizend keer gelezen. Bekeken. Gedroomd. En telkens kreeg het verhaal nieuwe glans, nieuwe dimensies en nieuwe spanning. It's all in the mind.

Soms betreur ik kinderen van nu. Ze worden overstelpt met informatie over Sinterklaas en Piet. Ze krijgen elke dag een SinterklaasJournaal voorgeschoteld. Ze bezoeken speelfilms. Worden overladen met speciale TV-programma's en theatervoorstellingen. Om over de Sinterklaas-games en -apps nog maar te zwijgen. En bij elke nieuwe confrontatie krijgen ze telkens aanvullende informatie over het gelegenheidsduo. Het verhaal dat in mijn kinderogen 'af' en compleet was, schijnt dat nu niet meer te zijn. Er moet meer bij.

De simpele mythe en de verhaallijn van destijds (een heilige man op leeftijd, zijn ondeugende zwarte hulpjes, een kloeke stoomboot, een magisch wit paard en cadeautjes die door de schoorsteen in onze schoentjes belandden), zijn voor nu niet meer genoeg. 
De geschiedenis van Sinterklaas is niet meer genoeg. 

Wist jij trouwens al dat Ozosnel, het nieuwe paard van Sinterklaas zwart is? Dat het elke keer wit wordt overgeverfd door de verfpiet? Dat verzin je toch niet?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.