Doorgaan naar hoofdcontent

Denken. Moet je mee stoppen.


Je schijnt er nog zoveel op te kunnen oefenen, maar spannend blijft-ie: de strafschop. Vooral in het eggie, in een vol stadion (of zelfs op een knollenveldje op zaterdagochtend met een handjevol toeschouwers langs de lijn), is zo'n elfmeterkans toch net even spannender dan tijdens de training, weten (prof)voetballers en andere sporters waar de penalty onderdeel van het spel uitmaakt

Hoe kan dat toch? Waarom is een penalty nemen in wedstrijdtijd best lastig? Hoe kan het dat Arjan Robben zijn penalty's uit en te na oefende en nog eens oefende en dat hij, als het er op aan kwam (zoals destijds bij Bayern München in de finale van de Champions League) zijn doel miste? Wat deed hij fout? Het antwoord is: Robben dééd niks fout. Hij dácht iets fout.

Het schijnt zó te werken: 1) Een gedachte is bijna altijd aanleiding voor een handeling. En zo geldt ook dat: 2) de verkeerde gedachte bijna altijd de aanleiding is voor een verkeerde handeling. Ons doen wordt namelijk bepaald door ons denken. Neem nu die strafschop weer even in gedachten.

Denken is bijna altijd de boosdoener bij het missen van een strafschop. Bij het nemen van een strafschop denken (te) veel sporters na. Ze denken dat ze 'm kunnen missen. 
Denken op de penaltystip is dodelijk en zal altijd leiden tot een misser. De opdracht is: zorg dat de bal zo hard én zo hoog mogelijk in één van de twee uiterste hoeken van het doel gaat. Heb je dat op de training goed geoefend (en goed wil hier zeggen: 10.000 uur training ofwel een kleine 5 jaar!) en voer je de opdracht tijdens de wedstrijd uit zoals geoefend, dan heeft de keeper geen schijn van kans. Goal!

En daarmee is een penalty nemen net als het echte leven: in sommige (lees: veel) situaties moet je niet denken. Je moet doen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.